به گزارش ايرنا متن نامه سرگشاده علي مطهري خطاب به حجت‌الاسلام کروبي به شرح ذيل است:

با اهداي سلام، مستند تبليغاتي جناب عالي را ملاحظه کردم و متأسف شدم. نشانه‌هاي غربزدگي و خودباختگي در مقابل فرهنگ غربي در آن موج مي‌زد. ظاهراً مصمم هستيد که به هر قيمت، ولو انکار احکام مسلم اسلام آراي بخشي از جامعه را به سوي خود جلب کنيد. انکار حکم مسلم تعدد زوجات با اين بيان که با اجراي آن در ايران مخالفم، حاکي از بي‌اطلاعي شما از فلسفه اين حکم است. شما را ارجاع مي‌دهم به کتاب "نظام حقوق زن در اسلام " اثر شهيد آيت‌الله مطهري. تعدد زوجات از حقوق زن و يکي از افتخارات اسلام است.

دنياي غرب که اين قانون را رد مي‌کند چه چيزي جز فساد و فحشاء در جاي آن قرار داده است؟ و شما که اين حکم اسلام را انکار مي‌کنيد چه راهي را براي حل معضل زنان بدون شوهر پيشنهاد مي‌کنيد. معمولاً در اجتماعات بشري به دليل تلفات بيشتر مردان و مقاومت بيشتر زنان در مقابل بيماري، تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بيشتر است و انکار قانون تعدد زوجات به معني محروم کردن تعدادي از زنان از حق داشتن شوهر است. البته بديهي است که تک همسري طبيعي‌ترين شکل ازدواج است و هر مردي صلاحيت ازدواج مجدد را ندارد و شرايطي لازم است، از جمله درک درست از فلسفه اين حکم و اينکه اين قانون تنها راه حل يک معضل اجتماعي است.

نشانه ديگر غربزدگي در مستند تبليغاتي شما مطرح شدن مسئله حجاب اختياري است، بدون آنکه پاسخ درستي به آن داده شود. آيا در رژيم شاه غير از اين بود که حجاب، اختياري بود؟ در آن رژيم مرز بي‌حجابي به کجا منتهي شد؟ آيا غير از اين است که در سالهاي آخر رژيم پهلوي برخي زنان در کنار دريا با لباس زير تردد مي‌کردند و در شمال تهران نيز نيمه عرياني بيداد مي‌کرد به طوري که به اعتراف برخي اروپائيان شمال تهران از اروپا نيز پيش افتاده بود؟

آيا شما معتقد به وظيفه دولت اسلامي در ارتقاي اخلاق و فضائل مردم نيستيد و دولت را فقط مسئول تأمين آب و نان مردم مي‌دانيد، آنچنان که سکولارها مي‌انديشند؟ آيا شما اين اجماع فقها را که امر به معروف و نهي از منکر آنجا که مستلزم اعمال قانون باشد وظيفه دولت اسلامي است قبول نداريد؟ به علاوه، مگر اکنون درباره پوشش اسلامي اعمال زوري در کار است؟ آيا از اين آزادتر هم براي يک نظام اسلامي امکان دارد؟ اگر ايرادي هست، در جهت مقابل است که چرا نظارتي بر پوشش اسلامي زنان و مردان نيست و چرا دولت نهم با طرح ارتقاء امنيت اخلاقي جامعه بارها مخالفت و کارشکني نموده و زحمات کارکنان نيروي انتظامي را کم اثر کرده است و اگر نقصي در کار آنها هست درصدد رفع آن برنيامده است؟ در واقع دولت نهم با بي‌تفاوتي نسبت به مسائل مربوط به عفاف جامعه و آزادي دادن بيش از حد در اين حوزه، ضمن اينکه مورد انتقاد اقشار متدين جامعه واقع شده، افرادي مانند شما را که تحت تأثير فرهنگ غربي هستيد خلع سلاح کرده است، چرا که دولت نهم در اين حوزه‌ها گاهي از دولت اصلاحات نيز پيشي گرفته است.

انتظار ما از شما اين بود که در مستند خود از انحطاط وضع پوشش اسلامي در دوازده سال اخير سخن مي‌رانديد و طرح خود را براي حل اين مشکل ارائه مي‌نموديد.

مسئله ديگر در مستند شما اين بود: آيا مبارزه با آمريکا در حالي که شکم بخشي از جامعه ما گرسنه است درست است؟ و شما هم جواب درستي نداديد. آيا ما بايد مردم را آرمانگرا بخواهيم يا به گونه‌اي که ايده‌آل‌شان سير شدن خود باشد هر چند برادران مسلمان يا همنوعشان تحت شديدترين ظلمها باشند؟ البته سير کردن شکم گرسنگان جامعه وظيفه اول هر دولتي است ولي هنر يک دولت اسلامي اين است که ميان آرمانگرايي و واقع‌گرايي تعادل ايجاد کند و هيچ کدام را به بهانه ديگري تعطيل نکند. جالب است که دفاع از حقوق مردم در برنامه مستند شما توسط آقاي کرباسچي مطرح شد که خود در زمان تصدي شهرداري تهران حقوق مردم را پايمال مي‌کرد به طوري که آثار آن هنوز باقي است و شايد تا قرنها باقي باشد. ترافيک سنگين امروز شمال تهران بيشتر ناشي از برج‌سازيهاي بي‌رويه و غيرکارشناسي در کوچه پس کوچه‌ها و خيابانهاي شمال تهران در آن دوره سياه است با اين منطق که پول بده هر چند طبقه که مي‌خواهي بساز، در نتيجه در کوچه‌هاي شش‌متري و هشت‌متري ساختمانهاي پنج طبقه و هفت طبقه سربرآورد و بسياري از باغها تبديل به برجهاي بيست طبقه و سي طبقه شد و امروز در شمال تهران اساساً نمي‌شود حرکت کرد.

نشانه ديگر غربزدگي در برنامه مستند شما اين بود که شعارتان که تغيير باشد با کلمه لاتين(change) بر روي تريبون و لباس هواداران شما نوشته شده بود، در حالي که التزام به عدم استفاده از کلمات لاتين بايد مورد تأکيد يک رئيس جمهور باشد.

به هرحال انتظار از شما چيز ديگري بود. اميدوارم پس از انتخابات در يک فضاي آرام در مباني فکري خود تجديد نظر اساسي بفرماييد و پيشنهاد مي‌کنم برخي آثار اسلامي به ويژه آثار امام خميني و استاد مطهري را بار ديگر مطالعه فرماييد.

با تقديم احترام

علي مطهري

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا